|
|
|
INAUGURACJA XIX WARSZTATÓW WYDZIAŁÓW AKTORSKICH POLSKICH SZKÓŁ TEATRALNYCH
HASILINA SARMATA Gospodnie da nam to wiedzieć by¶śmy mogli o dawno¶ści czso powiedzieć
Widowisko muzyczno-poetyckie
PRAPREMIERA: 28 października 2001, siedziba Teatru w Krakowie
Widowisko poetyckie wypełnione obrazami ¶średniowiecznych obyczajów dworu krakowskiego, malowanych poezj±, pieś¶ni±, muzyk±, tańcem – czas biesiady, czas miło¶ści, czas ¶śmierci.
Polska poezja ś¶redniowieczna – najdawniejsze zabytki języka polskiego: poezja obyczajowa, wiersze kalendarzowe i poradniki obyczajów, poezja miłosna, erotyki i listy miłosne, utwory okoliczno¶ściowe i polemiczne, poezja dydaktyczna, przekłady z Biblii (psalmy), modlitwy, utwory dramatyczne.
Polska muzyka ¶średniowieczna - najdawniejsze zabytki muzyki polskiej wykonywane na dawnych instrumentach, pie¶śni biesiadne i religijne, dworskie tańce gotyckie.
Scenariusz - Monika Rasiewicz
Reżyseria i opieka pedagogiczna – Monika Rasiewicz, Jadwiga Le¶śniak-Jankowska
Scenografia i kostiumy - Katarzyna Bajak-Karas, Joanna Ja¶śko-Sroka
Plastyka ruchu scenicznego i choreografia - Jadwiga Leś¶niak-Jankowska
Konsultacje - Olga Szwajgier (impostacja głosu)
Małgorzata Z±bkowska (wymowa)
Wykonawcy - studenci PWST i AM w Krakowie.
Julia Balsewicz
Marta Król
Agnieszka ŚNieżyńska
Piotr Jędrzejek
Dariusz Matys
Potr Płoski
Milena Dobroć - lutnia ś¶redniowieczna
Olga Pryczek - flet ¶średniowieczny
fot. Monika Targosz
Opis
Inicjatywa Teatru Scena El-Jot – promocja młodych talentów.
W ramach tej inicjatywy zaproszone zostały do stałej prezentacji w teatrze trzy spektakle – pracę egzaminacyjn± studentów PWST w Krakowie: „HASILINA SARMATA” (wydział aktorski - w ramach przedmiotu Wiersz i recytacja estradowa), „U prz±¶śniczki siedz± jak anioł dzieweczki” (wydział aktorski specjalizacja wokalno-estradowa w ramach przedmiotu Piosenka estradowa), „ڦwitezianki”(wydział aktorski specjalizacja wokalno-estradowa w ramach przedmiotu Piosenka estradowa).
HASILINA SARMATA – teatralna premiera 28 października 2001 - uroczy¶ście inaugurowała XIX Warsztaty Wydziałów Aktorskich Polskich Szkół Teatralnych .
„HASILINA SARMATA” jest opowieś¶ci± o ¶świecie dawnym a przecież tak bardzo bliskim i znajomym zarazem . Teksty polskiego ś¶redniowiecza staj± się dla nas pretekstem do zadumy nad kruchości± życia doczesnego otwieraj±c zarazem prze¶świetlon± chrześcijańsk± nadziej± perspektywę życia wiecznego; s± również wiernym zapisem bolesnego opromienionego sław± czasu minionego.
Spektakl dzieli się na dwie częś¶ci. Pierwsz± – biesiadn± o charakterze ś¶wieckim z przewag± tekstów łacińskich tłumaczonych na język ojczysty wypełniaj± „Antipokrast” Mikołaja z Polski z roku 1270 w tłumaczeniu Zygmunta Kubiaka; „Antigameratus” Frowiniusa z Krakowa z 1320 roku w przekładzie Jana Sękowskiego, czy „Do Hasiliny wiersz heroiczny” Konrada Celtisa z XV w. Pojawiaj± się również teksty rdzennie polskie jak np. Słoty „O zachowaniu się przy stole” z pocz±tku XV w., czy anonimowy „Wierszowany list miłosny” z tego samego okresu.
Drug± czę¶ść wypełnia refleksja religijna i cześ¶ć dla pamięci wielkich bohaterów, których losy na trwale zapisały się na kartkach historii. Znajdziemy tu zatem „Tren żałobny na ¶mierć Bolesława Chrobrego” Galla Anonima obok wersetów z Ksi±żki Nawojki z końca XV w., anonimowy „Wiersz o zabiciu Andrzeja Tęczyńskiego” z XV w. a tuż po nim sławny „Lament ¦Świętokrzyski” z połowy XV w. całoś¶ć zamyka zaś Psalm 102 z Psałterza Floriańskiego z XIV w. Obie częś¶ci zespolone s± pełn± dramaturgia „Rozmow± Polikarpa ze ڶmierci±” z XV w.
Okrasę dla archaicznej frazy staropolskiej stanowi oryginalna muzyka ś¶redniowieczna grana na dawnych instrumentach: fletach prostych i lutni, dworskie tańce gotyckie oraz pie¶śni pochodz±ce z XV w. ”B±dź Wiesioła Panna Czysta” oraz XV wieczny kanon biesiadny.
Spotykaj±c się z literatur± tak odległa i piękna zarazem stajemy każdorazowo za zdumieniem przed wiecznie żywym i aktualnym wizerunkiem Człowieka, w którym każdy z nas może odnale¶źć siebie. Spotykamy tu Człowieka – Wiecznego Wędrowca z padołu ziemskich bole¶ści zmierzaj±cego ku Rajskiej Ojczyźnie , gdzie nareszcie „zbywszy się wszego gorza” może odpocz±ć.
Spektakl jest efektem pracy ze studentami II roku Wydziału Aktorskiego Krakowskiej PWST w ramach przedmiotu Wiersz i recytacja estradowa. Stał się on odważnym i trudnym wyzwaniem warsztatowym i interpretacyjnym.
Monika Rasiewicz
* * * * * * * *
|