|
DYREKCJA
:
Jadwiga Leśniak-Jankowska
Profesor Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie.
Wykłada na Wydziale Aktorskim na obydwu specjalnościach (dramatyczna i wokalno-aktorska) oraz na zamiejscowym Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu
(specjalność: aktor teatru tańca). Wykłada kierunki: Plastyka ruchu scenicznego,
Obyczaje dawniej i dziś, Elementarne zadania aktorskie, Podstawy gry aktorskiej,
Sceny klasyczne.
Aktorka, choreograf, reżyser, pedagog, dyrektor naczelny i artystyczny Krakowskiej Opery Kameralnej. Absolwentka Wydziału Aktorskiego
Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie. Specjalistka w dziedzinie plastyki ruchu scenicznego obejmującej zagadnienia związane z formami
i stylami ruchu scenicznego, historii obyczaju i kostiumu oraz – w dziedzinie
historycznego tańca dworskiego.
Aktorka teatrów krakowskich (Teatr Ludowy, Teatr im. Słowackiego). Pracowała m. in. z takimi reżyserami jak: K. Skuszanka, J. Goliński, I. Babel, I. Wollen, R. Zioło, M. Grabowski, D. Baduszkowa, W. Jankowski. Ważniejsze
role: Klitemnestra w "Elektrze" J. Giraudaux, Balladyna w "Balladynie" J.
Słowackiego, Aniela w "Ślubach panieńskich" Al. Fredry, Marusia w musicalu "Czterej
pancerni i pies", Wiktoria w "Historii z metrampażem" A. Wampiłowa, Aldona w "Konradzie Wallenrodzie" A. Mickiewicza, Celia w "Jak wam
się podoba" W. Szekspira, Krasawica w "Bolesławie Śmiałym" St. Wyspiańskiego, Śmierć w "Betleem polskim" L. Rydla, Wanda
w "Romansie z wodewilu" K. Krumłowskiego, Luba w "Ostatnich"
M. Gorkiego, Rena w "Hipnozie" A. Cwojdzińskiego, Goplana w "Balladynie" J. Słowackiego, Elmira w "Świętoszku" Moliera, Tatiana
w "Jubileuszu" A. Czechowa, Jerszycha w "Małym biesie" F. Sołoguba, Generałowa w "Listopadzie" H. Rzewuskiego, Pani Helena w "Bracie naszego Boga"
K. Wojtyły, Oblubienica w "Pieśni nad Pieśniami".
Autorka ponad 100 choreografii i ruchu scenicznego do spektakli teatralnych i telewizyjnych w reżyserii m.in. J. Jarockiego, I. Wollen, R. Zioło, W. Jankowskiego (m.in. Teatr Narodowy w Warszawie, Teatr Współczesny we Wrocławiu,
teatry Opola, Bielska-Białej, Cieszyna, teatry w Krakowie, TV Kraków oraz – w swoich autorskich widowiskach).
W 2004 roku teatr poszerza swoją artystyczną działalność o repertuar operowy
oraz przyjmuje nową nazwę Krakowska Opera Kameralna. Spektaklem inaugurującym
nową formułę jest "Don Pasquale" G. Donizettiego w reżyserii Wacława Jankowskiego.
Wacław Jankowski
Reżyser operowy,
telewizyjny i teatralny. Jako reżyser pracował m.in. w Teatrze Narodowym w Warszawie, w Teatrze Ludowym w Krakowie, w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu, w Teatrze Polskim w Bielsku Białej, Teatrze Telewizji (Kraków, Katowice), Krakowskiej Operze Kameralnej. Zrealizował między innymi: „Tartuffa” Moliera, „Wizyta starszej pani” F. Durrenmatta, „Grę miłości i śmierci” R. Rollanda, „Ożenek” N. Gogola, „Milczenie” R. Brandstaettera, ”Hipnozę” Cwojdzińskiego, „Achillesa i panny” A.M. Swinarskiego, „Wilki” R. Rollanda, „Zaide” W.A. Mozarta, „Livietta e Tracollo” G.B. Pergolesiego,” Jubileusz” A. Czechowa, „Stabat Mater” A. Vivaldiego/G.B. Pergolesiego, „Grzegorza Dyndałę” Moliera, „Cyklop” Wł. Terleckiego (prapremiera światowa), „Don Pasquale G. Donizettiego, „Die Schuldigkeit des Ersten Gebots” W.A. Mozarta.
Od 1988 roku na
stanowiskach kierowniczych, m.in.: Dyrektor Teatru Polskiego w Bielsku-Białej i Teatru im. Adama Mickiewicza w Cieszynie; Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Miasta Krakowa; Wydziału Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu
Wojewódzkiego w Krakowie; Departamentu Edukacji i Kultury Urzędu
Marszałkowskiego w Krakowie; doradca Wojewody Małopolskiego ds. kultury;
doradca Marszałka Województwa Małopolskiego ds. kultury; założyciel i Dyrektor Krakowskiej Opery Kameralnej. Prezes Fundacji ARS CAMERALIS; członek-założyciel Towarzystwa Przyjaciół Filharmonii Krakowskiej, Stowarzyszenia Teatrów Nieinstytucjonalnych, Małopolskiego Stowarzyszenia Samorządowego, członek Związku Artystów Scen Polskich, Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów, Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego.
Twórca i organizator
festiwali i warsztatów teatralnych.
|
||