SPEKTAKL NAGRODZONY
NA XIX OPOLSKICH KONFRONTACJACH TEATRALNYCH "Klasyka Polska 1994"
"Jury wysoko ocenia repertuarow± odkrywczo¶ć i kulturę muzyczn± spektaklu"

SPEKTAKL NAGRODZONY
NA EKUMENICZNYM FESTIWALU TWÓRCZO¦CI SAKRALNEJ "SACROSONG PAPIESKI" - 1994
"(...) przez swój oryginalny pomysł artystyczny niesie głębokie prawdy ewangeliczne"

 

DE MARIA NUNQUAM SATIS

widowisko muzyczne

PRAPREMIERA: 26 maja 1993r.– Dzień Matki
Koś¶ciół XX. Misjonarzy na Stradomiu w Krakowie

Widowisko muzyczne na dwa głosy żeńskie, jeden głos męski i dawne instrumenty.

Kreowane przez aktorów postaci XIX wiecznych pielgrzymów w drodze do miejsc ¦świętych prezentuj± nam staropolskie pie¶śni maryjne z XIX wiecznego zbioru Michała Marcina Mioduszewskiego - księdza ze Zgromadzenia Księży Misjonarzy w Krakowie, polskiego zbieracza pieś¶ni koś¶cielnych. Zebrane pie¶śni opublikował w zbiorach:"ڦpiewnik Ko¶ścielny czyli pie¶śni nabożne z melodyjami w Ko¶ściele katolickim używane" (Kraków 1838) i "Pastorałki i kolędy z meldyjami" (Kraków 1843).
W spektaklu prezentowane s± również pie¶śni maryjne z klasztoru Benedyktynów w Montserrat (koło Barcelony), gdzie przechowany został unikalny zbiór pieś¶ni maryjnych z XIII-XIV wieku, zebranych w tzw. "Czerwonej Księdze".
 


Scenariusz, reżyseria, kompozycja ruchu – Jadwiga Leś¶niak-Jankowska
Oprawa plastyczna – Grażyna Żubrowska
Opracowanie muzyczne – Jacek Stankiewicz

Pani w fiolecie - Jadwiga Leś¶niak-Jankowska
Pani w zieleni - Anna Sokołowska
Pan w czerni - Tadeusz Zięba

Fidel, Viola da gamba - Anna Szelińska-Mikus
Lutnia - Piotr Szyc




 

Ko¶ciół XX Misjonarzy na Stradomiu, Kraków

  fot. Jan Zych







 

Ko¶ciół Naj¶więtszego Salwatora w Krakowie

  fot. Jan Zych




 

Recenzje

HARMONIA I RADO¦ŚĆ

U Misjonarzy

   „De Maria nunquam satis” to tytuł trzeciej części staropolskiego tryptyku religijnego przygotowanego przez scenę El- JOT. W koncercie na dwa głosy żeńskie, głos męski i dawne instrumenty ś¶piewaj±cy aktorzy Teatru im. Słowackiego: reżyseruj±ca cało¶ść Jadwiga Leś¶niak–-Jankowska, Anna Sokołowska, Tadeusz Zięba oraz dwójka muzyków: Anna Szelińska-–Mikus (fideł, viola da gamba) i Piotr Szyc (lutnia).
   Koncert, albo raczej misteryjny spektakl muzyczny wypełniaj± XIX-wieczne oraz ¶średniowieczne pie¶śni maryjne. ڦpiewane przez pielgrzymów wędruj±cych do miejsc ¶świętych pie¶śni układaj± się w historię życia Matki Boskiej, przedstawiaj±ce jednocześnie z jej losów tajemnicę Zbawienia. Ubrani w stylowe kostiumy artyści tworz± przy pomocy najprostszych środków (taneczny ruch, gest), spektakl który jest pochwał± harmonii. Potwierdzeniem podważanej niesłusznie przez nieufny wiek XX prawdy, że piękno, religijne uniesienie, powaga, radoś¶ć i prostota potrafi± się spotkać. Że MISTERIUM – DZI¦Ś jest możliwe i potrzebne.



Marek Mikos

Gazeta Wyborcza
29 maja 1993 r

 

* * * * * * * * 

BARIERA CZASU – XIX OPOLSKIE KONFRONTACJE TEATRALNE „KLASYKA POLSKA”

   „Materię spektaklu stanowiły, ułożone w logiczn± cało¶ść, dawne pie¶śni maryjne. Wykonywane z dobrym smakiem, bezpretensjonalnie, z umiarkowan± doz± finezji. Rzadko zdarza się, by widowisko o podłożu religijnym wyzbyte było – tak jak krakowskie – dewocyjno¶ści i odpustowego gustu. Trójka aktorów udowodniła, że ¶śpiewaniem można przypominać stare, ale nadal aktualne prawdy. Spektakl autorstwa Jadwigi Le¶śniak-Jankowskiej, okazał się odkrywczy zarówno jeś¶li chodzi o stronę wykonawcz±, jak i również w doborze materiału. Prosty i m±dry – niósł ze sob± radoś¶ć życia.



Malwina Głowacka

TEATR nr 7/8
Lipiec / sierpień 1994 r

 

* * * * * * * * 

WILEŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE SCEN POLSKICH (16-20 LISTOPADA)

   „Prawdziw± perłę, eleganck± i wytworn± graj±c± szkatułkę przywiózł teatr EL-JOT z Krakowa. Grupka wędrownych aktorów zatrzymuje się w drodze, by zaś¶piewać pieś¶ni maryjne. Aktorzy w secesyjnych strojach, które daj± łatwo¶ść nawi±zywania do różnych okresów i tradycji. Pomijaj±c wyrafinowany prerafaelityzm kostiumów czy wyj±tkow± harmonię całoś¶ci aktorskiej, głosów, profesjonalnie wykonywanej muzyki, nawet ¶światło zd±żyli w nowych warunkach rozłożyć znakomicie. Na scenie dosłownie Cranach i Careggio.
   Spektakl, grany na Opieki Matki Boskiej Ostrobramskiej, grupa złożyła w darze wileńskiej Najjaśniejszej Pani. Przyjęliśmy przedstawienie owacj± na stoj±co. Wzruszenie było tu marginesem, ś¶ciś¶lej skutkiem zachwytu nad mistrzostwem zawodowym.”



Krystyna Marczyk

Magazyn Wileński
nr 22, 1994 r

 

* * * * * * * * 

Wileńskie Spotkania Teatralne Sceny Polskiej (16-20 listopada 1994)
"Jutro wyst±pi El-Jot z Krakowa "
(...)

   El-Jot - inicjały, nazwa teatru od nazwiska jego inicjatorki i założycielki Le¶niak-Jankowskiej. (...)
   Z pani± Mari± Jadwig± Le¶niak-Jankowsk± przeprowadzałam dwa lata temu wywiad publikowany na łamach "Kuriera Wileńskiego". Czytelnik (a zwłaszcza czytelnik-widz) niew±tpliwie dobrze j± zapamiętał. Podczas go¶cinnych występów w Wilnie Maria Jadwiga Le¶niak-Jankowska zeprezentowała się znakomicie w stworzonym przez siebie spektaklu "Pie¶ń na pie¶niami" zagranym (gratisowo) w ko¶ciele pod wezwaniem ¦w. Ducha i póĽniej - w Czerwonej Sali Wileńskiego Pałacu Pracowników Sztuki. (?)
   Poza znan± nam "Pie¶ni± nad pie¶niami" w repertuarze tego teatru zd±żyły już zdobyć szeroki rezonans - "Pastorele staropolskie", "Piłat", "Fantasmagoria", "Małe buciki" oraz spektakl "de Maria nunquam satis", który jutro będziemy mieli okazję obejrzeć. (...)
   "Pragniemy, aby staropolski Tryptyk religijny stał się miejscem spotkania posłannictwa sztuki z misj± Ko¶cioła, aby stał się przejawem "continuum" historii i pomógł nam w nowym odkrywaniu Ľródeł chrze¶cijaństwa, bez których życie staje się jałow± pustyni±" - zapraszaj± wykonawcy tego widowiska.
   Pój¶ć warto, a nawet trzeba. Żeby się oczy¶cić z nalotu szarej codzienno¶ci, która z roku na rok, z dnia na dzień coraz bardziej staje się natrętna, dokuczliwa...
   My¶lę, że i znawcy przedmiotu, osobliwie muzykolodzy, wynios± z tego - na wyj±tkowo wysokim poziomie - spektaklu znaczne dla siebie korzy¶ci.



Alwida Rolska

"Kurier Wileński"
16 listopada 1994

 


 

projekt: Š ArtMedia.Net