|
|
|
PIŁAT abo pieś¶ń człowieka krze¶ścijańskiego do Syna Bożego na złe sprawy ludzkiego żywota
widowisko muzyczne
PRAPREMIERA: 15 kwietnia 1992r Areszt ڶledczy przy ul. Montelupich w Krakowie
Widowisko pasyjne na dwa głosy żeńskie, trzy głosy męskie oraz trzy instrumenty (lutnia, viola da gamba, flety proste) w stylizacji XIX wiecznego salonu krakowskiego.
Na teksty ś¶piewane widowiska złożyły się dawne pie¶śni polskie, ze wszech miar godne przypomnienia ze względu na wspaniałe kulturowe zaplecze dawnych melodii i bogactwo staropolskich motywów tekstowych. Owe dawne pie¶śni to kompozycje renesansowe: Mikołaja Gomółki, Wacława z Szamotuł, Cypriana Bazylika - w przekładach Jana Kochanowskiego, Mikołaja Reja, Andrzeja Trzecieskiego. To pieś¶ń dramatyczna z "Dialogu Marcina Łaskiego" oraz pie¶śń satyryczna z "Kancjonału Zamojskiego". To anonimowa kompozycja z wieku XIV oraz kompozycja błog. Ładysława z Gielniowa z wieku XV. To wreszcie staropolskie pieś¶ni pochodz±ce z XIX wiecznych zbiorów Michała Mioduszewskiego i Teofila Klonowskiego. Dialogi oparte zostały na tekstach Michała Bułhakowa i Romana Brandstaettera oraz fragmentach Biblii.
Scenariusz, reżyseria, kompozycja ruchu – Jadwiga Le¶śniak-Jankowska
Oprawa plastyczna – Grażyna Żubrowska
Opracowanie muzyczne – Jacek Stankiewicz
Maria Magdalena - Jadwiga Le¶śniak-Jankowska
Maria Jezusowa - Anna Sokołowska
Kajfasy, Mateusz Lewita, Afraniusz - Leszek ڦwigoń
Piłat - Jacek Romanowski
Jeszua - Tadeusz Zięba
Flety proste - Anna Fieber
Lutnia - Bernadetta Kuźmińska
Viola da gamba - Anna Szelińska-Mikus
Kościół pw. ڦw. Szczepana w Krakowie
z arch. KOK
Kościół pw. ¦Świętego Krzyża w Krakowie
z arch. KOK
Recenzje
PIŁAT W ARESZCIE ¦ŚLEDCZYM
Wydarzeniem kulturalnym było w ostatnich dniach w Krakowie przedstawienie Sceny El-Jot. Obejrzeli je najpierw w Wielki Czwartek widzowie Aresztu ڶledczego przy ul. Montelupich w Krakowie, a następnie grupa osób zebranych w podziemiach ko¶ścioła OO. Pijarów.
To niezwykłe widowisko reżyserowała i wykonywała jedn± z ról Jadwiga Leś¶niak-Jankowska. Ponadto w spektaklu udział bior±: Anna Sokołowska, Leszek Swigoń, Jacek Romanowski i Tadeusz Zięba.
Uwagę widza zwraca poł±czenie ś¶wietnie wykonanych przez artystów staropolskich pie¶śni religijnych takich kompozytorów jak: Mikołaj Gomółka, Wacław z Szamotuł, Cyprian Bazylik i inni, z dialogami pokazuj±cymi dramat także współczesnego człowieka.
Dialogi oparto na tekstach Michała Bułhakowa i Romana Brandstaettera oraz fragmentach Biblii. Nie bez wpływu na bogate wrażenia wyniesione ze spektaklu jest także muzyka wykonywana na renesansowych instrumentach przez Annę Fieber, Bernadettę Kuźmińsk± i Annę Szelińsk± – Mikus. Opracowania muzycznego dokonał Jacek Stankiewicz a autork± oprawy plastycznej jest Grażyna Żubrowska. Trzeba mieć nadzieję, że spektakl w niedługim czasie znów będzie mógł zachwycać zainteresowanych t± dziedzin± polskiej kultury .
Zbigniew Marek SJ
Czas Krakowski
29-31 maja 1992 r
* * * * * * * *
|