ZAPOMNIANE BRAMY - widowisko muzyczne

PREMIERA: 19 października 2003


Dawne pie¶śni w języku jidysz oraz tradycyjne melodie żydowskie, w ciekawych, nowych aranżacjach, z zachowaniem tradycyjnego klezmerskiego instrumentarium. ڶpiew, muzyka, ruch – w kolejnych, zmieniaj±cych się obrazach – ł±cz± elementy mistycyzmu, cudowno¶ści, tęsknoty, uniesienia, rado¶ści i lęków w harmonijn± cało¶ść, przenosz±c nas w wymiar zapomnianych, tajemniczych ś¶wiatów.
 


Układ tekstu, reżyseria i kompozycja ruchu - Jadwiga Leś¶niak–Jankowska
Kostiumy - Joanna Ja¶śko – Sroka

Małgorzata Grobler – ¶śpiew
Magdalena Gaisek – skrzypce
Mateusz Gurgul – akordeon
Jakub Sztencel – klarnet
Marek Kasprzyk – djembe




 

 

fot. Paweł Zechenter

 

Recenzja

W Niepołomicach
(NIE)ZAPOMNIANE BRAMY

   Dawne pie¶śni w języku jidysz i oryginalnie zaaranżowane tradycyjne melodie żydowskie "Zapomnianych bram" tworz± niezwykłe widowisko. Ten kolejny spektakl Krakowskiej Opery Kameralnej niepołomicka publiczność przyjęła równie gor±co, co "Stabat Mater", "Pastorale staropolskie" i wczesnobarokow± operę "Satiro e Corisca". Tym razem artyś¶ci wyczarowali dawny żydowski ś¶wiat. "Zapomniane bramy" tego ś¶wiata otworzyła na scenie zamku królewskiego pi±tka równie młodych, co utalentowanych wykonawców.
   Mogło podobać się wszystko: ś¶piew i uroda Małgorzaty Grobler oraz wirtuozeria gry i jednocześnie aktorskie umiejętno¶ści czwórki muzyków: skrzypaczki Magdaleny Gaisek, klarnecisty Mariusza Stępnia, akordeonisty Mateusza Gurgula i kontrabasisty Marcina P±czkowskiego. Sw± muzyczno-wokaln± opowieś¶ci± artyś¶ci wyraźĽnie porwali widownię. Poł±czenie tradycyjnego klezmerskiego instrumentarium z jakże oryginalnymi interpretacjami pieś¶ni i melodii żydowskich, z subtelnie wkomponowanymi w całoś¶ć solowymi przekomarzaniami i rozmowami instrumentów i wokalistki, dało niebanalny efekt.
   Z każdym kolejnym utworem oklaski publicznoś¶ci brzmiały goręcej, co wyraźnie dodawało skrzydeł młodym wykonawcom. Z jak±ż łatwości± potrafili przekonać, że muzyka jest wieczna, podobnie jak miłoś¶ć, tęsknota, rado¶ść, lęk, jak taniec i ś¶piew, którymi człowiek niezależnie od kultury i epoki zawsze wyraża swe emocje. Kameralny spektakl, jak wszystkie widowiska wyreżyserowane przez dyrektor naczeln± i artystyczn± tej krakowskiej sceny Jadwigę Leś¶niak-Jankowsk±, urzeka przemyślan± kompozycj±, precyzj± każdego gestu, każdego scenicznego ruchu, każdego użytego przez artystów rekwizytu.
   I nie trzeba znać języka jidysz, by nie zrozumieć opowiadanego w tym widowisku muzyk± i ś¶piewem ś¶wiata żydowskiej kultury i tradycji.
   Bo czy „Stary ¶Świat” rzeczywiście odszedł? Nawet je¶śli tak, po obejrzeniu "Zapomnianych bram", można do niego zatęsknić. Bo to tylko zapomniane bramy, w które warto powracać.



Wanda Ryszkiewicz

Dziennik Polski
28 kwietnia 2006

 

* * * * * * * * 


 

projekt: Š ArtMedia.Net